Упражнения срещу стрес и тревожност

От alyubova

Физическите ползи от упражненията – подобряване на физическото състояние и борба с болестите – отдавна са установени и лекарите винаги насърчават да спортувате и да се движите.

Упражненията също се считат за жизненоважни за поддържане на психическа хармония и могат да намалят стреса. Изследванията показват, че те са много ефективни за намаляване на умората, подобряване на бдителността и концентрацията и подобряване на цялостната когнитивна функция. Това може да бъде особено полезно, когато стресът е изтощил вашата енергия или способността ви да се концентрирате.

Когато стресът засяга мозъка с неговите многобройни нервни връзки, останалата част от тялото също усеща въздействието. Или, ако тялото ви се чувства по-добре, умът ви също ще се чувства по-добре. Упражненията и физическата активност произвеждат ендорфини – химикали в мозъка, които действат като естествени болкоуспокояващи – и също така подобряват способността за сън, което от своя страна намалява стреса.

Учените са установили, че редовното участие в аеробни упражнения намалява общите нива на напрежение, повишава и стабилизира настроението, подобрява съня и подобрява самочувствието. Около пет минути аеробни упражнения могат да започнат да стимулират ефектите против тревожност.

Връзка на упражненията с тревожни разстройства

Стресът и тревожността са нормална част от живота, но тревожните разстройства са най-често срещаните психични заболявания в много страни. Ползите от упражненията могат да се простират от облекчаване на стреса до подобряване на тревожността и свързаните с нея разстройства.

Психолозите, изучаващи как упражненията облекчават тревожността и депресията, предполагат, че 10-минутна разходка може да бъде също толкова добра, колкото и 45-минутна тренировка. Въпреки че ефектите могат да бъдат временни, те показват, че бързата разходка или друга проста дейност може да осигури няколко часа облекчение, подобно на приемането на аспирин за главоболие.

Науката е предоставила и някои доказателства, че физически активните хора имат по-ниски нива на тревожност и депресия от хората със заседнал начин на живот. Упражненията може да подобрят психичното здраве, като помагат на мозъка да се справи по-добре със стреса. В едно проучване изследователите са установили, че тези, които са имали редовни интензивни упражнения, са били с 25 % по-малко склонни да развият депресия или тревожно разстройство през следващите пет години.

Упражнението като част от терапията

Според някои проучвания редовните упражнения работят, както и лекарствата за някои хора, за да намалят симптомите на тревожност и депресия, а ефектите могат да бъдат дълготрайни. Една енергична тренировка може да помогне за облекчаване на симптомите с часове, а редовният график може значително да ги намали с течение на времето.

Въпреки че упражненията имат положителен ефект за повечето хора, някои скорошни проучвания показват, че за някои упражненията може да не повлияят положително на тревожност или депресия или да не окажат силно влияние върху дългосрочното психично здраве.

Както при всички форми на терапия, ефектът може да варира: Някои хора могат да реагират положително, други може да открият, че това не подобрява настроението им много, а някои може да изпитат само скромна краткосрочна полза. Въпреки това изследователите казват, че благоприятните ефекти от упражненията върху физическото здраве не са спорни и хората трябва да бъдат насърчавани да останат физически активни.

Ние от Code Health TV искаме да ви мотивираме да бъдете физически активни, затова всеки делничен ден в сутрешния блок „Healthy Morning“ сме посветили 10 мин на рубриката „Спорт“ – гледайте, мотивирайте се и останете активни!

Може да прочете още

Този уебсайт използва "бисквитки". Това се извършва с цел оптимална работа на сайта и събиране на информация за използването му от потребителите. Ние не събираме лични данни. Като изберете да приемете използването на "бисквитки", можем да компилираме статистика директно или чрез нашите партньори по време на Вашето посещение. За повече информация, вкл. как се откажете от използването на някои видове "бисквитки", моля, прочетете нашата Политика за бисквитките. Приемам Прочети още

Политика на бисквитки