Кампанията „Не се пречупвай!“ има за цел да информира хората относно опасностите, които крие заболяването

Актрисата Марта Вачкова и ревматологът д-р Родина Несторова дадоха официален старт на инициативата „Не се пречупвай!“ – информационна кампания, посветена на борбата с остеопорозата. Кампанията е част от дългогодишните усилия на биотехнологичната компания „Амджен България“ да информира българските пациенти за опасностите, които крият хроничните заболявания и важността на навременната диагностика и лечение.

По данни на Българското дружество по ендокринология над 426 000 жени в зряла възраст у нас страдат от остеопороза, установена при изследване на гръбнака или бедрената шийка, а в света с намалена костна плътност са близо 200 млн. дами.

Приблизително една от всеки три жени и един от всеки пет мъже над 50-годишна възраст получават остеопоротична фрактура до края на своя живот. Най-опасни са бедрените фрактури. Две трети от тях са при жените, а една трета – при мъжете. Смъртността от бедрени фрактури при представителите на мъжкия пол, обаче, е по-висока. Всяка четвърта жена (около 25%) и всеки трети мъж (около 35%) умират в рамките на една година, след като получат бедрена фрактура. Статистиката показва, че бедрените фрактури се нареждат на четвърто място след исхемична болест на сърцето, деменцията и рака на белия дроб. Рискът от счупване на бедрото при жените е по-висок от опасността от развитие на рак на гърдата, ендометриума и яйчниците взети заедно. 60% от пациентите с бедрена фактура остават до края на живота си в нужда от чужда помощ, а 20% – с тежка инвалидизация. Но има спасение. Това е ранната диагноза и ранното лечение“, каза д-р Родина Несторова.

Болестта е толкова често срещана, че в глобален мащаб на всеки три секунди се получава по една фрактура, а една четвърт от пациентите имат нужда от продължителен престой в болнични заведения. Това е и причината лечението на последиците от фрактури при остеопороза да струва на Европейския съюз около 37 млрд. евро годишно.

„Нашата компания работи изключително много да разгръща иновативни терапии, които са насочени към такива социално-значими заболявания. Дългогодишният ни опит в лечението на остеопорозата потвърждава неизбежния извод, че голяма част от хората все още или не са достатъчно информирани за заболяването, или не следят редовно състоянието на костите си. Има и много пациенти с поставена диагноза „остеопороза“, които по една или друга причина прекратяват лечението си, без да го обсъдят с лекуващия си лекар. Този процес се задълбочи по време на пандемията от COVID-19. Ето защо стартирахме тази информационна кампания“, допълни д-р Красимира Чемишанска, изпълнителен директор на Амджен България.

Компанията анонсира и старта на нова платформа за пациенти, наречена www.krehkikosti.bg. Платформата съдържа информация за заболяването, методи за диагностика, както полезни материали и съвети за превенция и поддържане на добро костно здраве.

По време на събитието беше представен и информационен видеоклип с Марта Вачкова, в който тя говори за болестта на чупливите кости и необходимостта от навременна диагностика и лечение. „Огромна благодарност, че се обърнахте към мен, вие почукахте на отворена врата. Смятам, че когато човек е популярен, е важно в какви инициативи се включва. „Не се пречупвай!“ не е просто кампания, а е мисия. И ние, известните хора, трябва да заставаме зад такива инициативи. Години наред аз имам мисия – да говоря за остеопорозата. Затова днес призовавам всички хора, които ми вярват, моля ви, обърнете внимание на здравето на своите кости. Профилактиката е най-важното, а тя се състои в едно изследване, от което хората не бива да се плашат. Нека да се грижим за здравето си!“, каза Марта Вачкова.

Сред официалните гости на събитието бе и председателят на Федерация „Български пациентски форум“ Иван Димитров, който сподели своите наблюдения върху опита на пациентите, страдащи от остеопороза.

Дълги години Български пациентски форум подпомага пациентите с остеопороза с различни инициативи с единствена цел да ограмотим българското общество. Проблемът на нашите пациенти е, че не знаят какво е остеопорозата. Често те мислят, че изтъняването на костите е нормално с напредване на възрастта. Една кампания, която дава повече информация за това социално-значимото заболяване, е много важна, за да помогне на българите да осъзнаят сериозността на остеопорозата. За съжаление, поради пандемията от COVID-19 много хора не отидоха на лекар, дори спряха своето лечение, а това може да доведе до следваща вълна на все повече счупвания“, сподели Димитров.

***    

Фармацевтична компания Амджен разгръща потенциала на биологията в полза на пациентите, страдащи от сериозни заболявания, като открива, разработва, произвежда и доставя иновативни лекарства за хуманна употреба. Този подход почива върху използването на инструменти като най-високите достижения на човешката генетика за разгадаване на сложната природа на заболяванията и задълбочено разбиране на основите на човешката биология.

Амджен насочва своите усилия в сферата на нерешените медицински проблеми и използва своя експертен опит в областта на биологичното производство за намиране на решения, които подобряват лечебните резултати и чувствително променят качеството на живот. Пионер в областта на биотехнологиите от 1980 г., Амджен се разраства и превръща в една от най-големите независими компании за биотехнологии в света с милиони пациенти във всички краища на планетата, разработвайки поредица от лекарства с революционен потенциал.