Укротяване на модата: Показваме грижа вместо небрежност в модната индустрия

.

Нов доклад в две части, съставен от международната организация за защита на животните ЧЕТИРИ ЛАПИ, показва истинската цена, която животните и околната среда плащат за използването на материали от животински произход (МЖП) в модата.

МЖП като вълна, козина и пух, се възприемат като „естествени“, но производството им е свързано с освобождаването на силно токсични химикали в околната среда, които могат да причинят значими промени в качеството на почвата и земята. В същото време, имат сериозни последици за хуманното отношение към животните.

Докладът „Укротяване на модата“ ясно показва, че в допълнение към необходимостта общото производство в модната индустрия да бъде намалено драстично, изборът на материали също оказва голямо значение. За щастие, материалите от следващо поколение (Next-Gen) и рециклираните такива стават все по-често срещани, но потребителите рядко знаят какво да търсят. Тази поредица от доклади има за цел да насърчи марките и потребителите да мислят отвъд границите на модната индустрията и да изберат бъдеще, в което животните не се експлоатират, а те продължават да предлагат и да се обличат в „убийствени“ дрехи и аксесоари.

След появата на документалния филм „Убийствено“ (Slay!), който разглежда безмилостната експлоатация на животни в модата, индустрията безспорно е изправена пред значителна критика. Лошите условия на труд в страните на производство, екологичните проблеми и сериозното компрометиране на хуманното отношение към животните, изведоха на преден план недостатъците на индустрията.

Въпреки тези плашещи факти, много модни марки остават в неведение за многобройните негативни последици от използването на МЖП, докато много други поддържат мита, че те са просто страничен продукт от месната и млечната индустрия.

Джесика Медкалф, експерт на ЧЕТИРИ ЛАПИ по хуманно отношение към животните в модата, казва: „Идеята, че животинските материали са само страничен продукт, е фактически неправилна и подчертава опита на модната индустрия да се освободи от отговорност за използването на пет милиарда животни годишно. Модата и храната са взаимосвързани помежду си. МЖП всъщност са ценни първични и съпътстващи продукти.“

„Мащабното индустриално земеделие става все по-разпространено, което не само има сериозни последици по отношение на хуманното отношение към животните, но също така и представлява един от доминиращите двигатели за климатичната криза. Животновъдството също е основен двигател за обезлесяването в тропическите гори по света. Необходима е спешна промяна.”

Въпреки че има много неща, които модните марки могат и трябва да направят, за да подобрят условията за животните, използвани в техните вериги за доставки, намаляването на употребата на материали с животински произход ще има най-значително въздействие върху животните, биоразнообразието и нашия климат.

Проучване на YouGov, поръчано от ЧЕТИРИ ЛАПИ през 2021 г., показва, че потребителите са все по-наясно с отрицателните последици от МЖП (64%), и те са все по-склонни да клонят към по-благоприятни за животните алтернативи (13% увеличение на потребителите, търсещи веган мода след пандемията). Някои марки като Stella McCartney и Pangaia вече представят иновативни текстилни материи, напр. изкуствена кожа на биологична основа или изкуствен пух, направен от ферментирали растителни влакна.

Потребителите се насърчават да:

  • Използват преоценени дрехи и/или дрехи втора ръка! Опитайте правилото 80:20 – 80% преоценени дрехи и 20% нови и устойчиви;
  • Търсят материали на биологична основа или рециклирани, без животински произход. Например обувки, направени от гъби;
  • Избират продукти, направени от отпадъчни материали, като изхвърлени риболовни мрежи и растителни отпадъци;
  • Бъдат защитници на океаните и реките, като перат дрехите си по-рядко, почистват основно петната и използват микрофибърни торбички за пране;
  • Споделят и говорят на тази тема сред приятелите си, както и като апелират към любимите си марки за мода, състрадателна към животните;
    Поемете ангажимент да се обличате с грижа и научете повече ТУК.

Днес над 100 водещи марки създават материали от следващо поколение: Adidas направиха боксови ръкавици от Desserto® („кактусова кожа“); Hermes представиха чанти от MycoWorks Mycelium; Hugo Boss представиха дизайн на обувки, който включва Piñatex®; Gucci, H&M, Reformation, Stella McCartney и UGG и други марки също представят колекции с алтернативни материали.

Ключовите алтернативи на МЖП от следващо поколение в момента на пазара включват:

Изкуствена кожа: създадена от материали на растителна основа и чрез процеси на микробна ферментация, или рециклиран PET.

Изкуствена вълна: Изработена от смеси, напр. влакна от храст Calotropis Gigantea смесени с памук, или произведена чрез ферментация на растителни съставки от специално проектирани микроби, които произвеждат полимери, които могат да бъдат оформени в прежда.

Изкуствен пух: Изработен от влакна от семена на Kapok или смеси, направени с диви цветя или рециклирани изолационни тъкани.