Неотдавнашен доклад на ЮНЕСКО изрази загриженост относно прекомерната употреба на смартфони и призова за глобална забрана за тяхното присъствие в училищата. Според ЮНЕСКО нарастващата зависимост от мобилни телефони оказва значително влияние върху способностите за учене. Докладът подчертава необходимостта цифровите технологии да се третират като инструменти, а не разсейващи средства, и подчертава значението на поверителността на данните и уменията за критично мислене в ерата на изкуствения интелект (AI).

Разсейване със смартфона и въвеждане на забрана:
Докладът на ЮНЕСКО разкрива, че смартфоните в училищата често действат като разсейващо средство, пречейки на способността на учениците да се концентрират върху обучението си. Изненадващо, по-малко от една четвърт от страните са въвели забрана за използване на смартфони в училищни помещения.

Овластяване на държавите да определят технологични стандарти:
Призивът на ЮНЕСКО към страните да определят свои собствени стандарти за използване на технологии в образованието отразява ангажимента на организацията да поддържа баланса между технологиите и традиционните методи на преподаване. Целта е да се гарантира, че технологията служи като помощ на учителите, вместо да замества тяхната роля, и да се поддържа целта за осигуряване на качествено образование за всички.

Потенциалът на цифровата революция и предупредителните мерки:
Генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле предупреждава, че докато дигиталната революция предлага огромен потенциал, подобно на нейното регулиране в обществото, трябва да се обърне внимание и на нейната роля в образованието. Азуле подчертава, че технологията трябва да се използва за подобряване на учебния опит и насърчаване на благосъстоянието както на ученици, така и на учители.

Учене от минали грешки:
Манос Антонинис, директорът, отговорен за доклада, подчертава необходимостта да се поучим от минали грешки при използването на технологии за образование. Той призовава преподавателите да насочват учениците към постигането на баланс между използването на технологии за извличане на информация и разпознаването на това, което е от съществено значение, като същевременно никога не пренебрегват човешките взаимодействия в процеса на преподаване и учене.

Поверителност на данните и цифрова грамотност:
Докладът поражда опасения относно изтичането на данни в образователните технологии, тъй като едва 16% от страните в момента гарантират поверителността на данните в класните стаи чрез законодателни мерки. С нарастващото значение на цифровата грамотност и критичното мислене е от съществено значение държавите да регулират ефективно използването на данни.

Насърчаване на умения :
С възхода на генеративния AI, дигиталната грамотност и критичното мислене стават все по-жизненоважни умения. Докладът показва, че 54% от изследваните държави са идентифицирали конкретни умения, които искат да развият за в бъдеще, като само 11 от 51 правителства са интегрирали учебни програми за ИИ.


Докладът на ЮНЕСКО служи като сигнал за събуждане за държавите да преоценят използването на смартфони в училищата и да дадат приоритет на подобряването на учебния опит на учениците. Като определят свои собствени технологични стандарти, защитават поверителността на данните и насърчават дигиталната грамотност, нациите могат по-добре да подготвят своите ученици за предизвикателствата на един все по-движим от технологиите свят.