Днес, 03.11.2022 г., официално бе поставено началото на информационната кампания за рака на простатата „Заедно срещу рака на простатата“, която тази година се провежда под мотото „Моето здраве е моя отговорност“

Инициативата, която е обвързана със Световния месец, посветен на мъжкото здраве – ноември, се провежда за шеста поредна година от Astellas България в партньорство с Българското онкологично научно дружество (БОНД) и Българското урологично дружество (БУД). Посланици на кампанията тази година са музикантът Иван Лечев, председателят на БОНД проф. Асен Дудов и председателят на БУД проф. Марин Георгиев.

Ракът на простатата е проблем от световен мащаб, каза проф. Асен Дудов, като обясни, че това заболяване е второ по честота при мъжете в света с 1,4 млн. диагностицирани през 2020 г.  Данните показват, че през същата година ракът на простатата е четвъртият най-често срещан рак в Европа и най-често диагностицираният рак в България. Заболяването е най-често срещаното онкологично заболяване сред мъжете както в Европа (20,2%), така и у нас (24,4%). През 2020 г. диагностицираните с рак на простатата българи са 4983. Проф. Дудов отбеляза, че рискът от развитие на рак на простатата при мъжете под 75-годишна възраст се среща при един на 12 души, а рискът от смърт от заболяването преди навършване на тази възраст  – при един на 103 мъже в Европа. Ракът на простатата е петата водеща причина за смърт сред онкологичните заболявания. В Европа през 2020 г. вследствие на болестта са починали 108 088 мъже. 

Проф. Дудов обясни, че петгодишната относителна преживяемост при локализиран и регионален рак на простатата е 100% в сравнение с 30,5% при метастазирал рак. Именно затова ранната диагностика и своевременното лечение са от ключово значение. В същото време в България диагностицираните в трети и четвърти стадий са 23,8% от всички нови случаи, 10,1% са с неустановен стадий, а в първи и втори стадий са 66,1%. 

 

Проф. Марин Георгиев каза, че в поставянето на диагнозата участват медицински специалисти от различни специалности – общапрактикуващите лекари, уролозите, хирурзите и специалистите по образна диагностика, а ако са достатъчно информирани и самите пациенти и техните близки. Той припомни, че мъжете над 50-годишна възраст подлежат на задължителен профилактичен преглед през две години при личните лекари. За тях е предвидено и изследване на маркер в кръвта – простатно-специфичен антиген (PSA), което се поема от НЗОК. За мъжете между 40 и 45 г. е препоръчително да се определи изходно PSA ниво, за да се инициира адаптирано към риска проследяване на здравословното им състояние. Данните показват, че този скрининг намалява с 21% смъртността от заболяването. „PSA е най-използваният биомаркер при рак на простатата и е неотменна част от контрола на заболяването – от поставянето на диагнозата, през проследяване ефекта на лечението, до установяването на прогресия“, каза проф. Георгиев.

Музикантът Иван Лечев призова мъжете да проследяват състоянието си редовно според препоръките на лекарите и да не забравят, че здравето им е тяхна отговорност. „Има достатъчно доказателства в медицината, и лекарите ще го потвърдят, че открит навреме, ракът на простатата е лечим. Затова е важно мъжете над 50 години да не отлагат да се изследват, а ако се наложи и да се лекуват“, каза Лечев.  

Д-р Стамен Банковски, управител на Астелас за България, Унгария и Румъния, обясни, че във фокуса на кампанията е да се повиши информираността на обществото по отношение на рака на простатата и възможностите за диагностика и съвременно лечение. Целта е с редица активности мъжете да бъдат провокирани да обърнат внимание на здравето си и да не пропускат редовните профилактични прегледи. „Чрез мотото „Моето здраве е моя отговорност“ се опитваме да поставим акцент върху личната отговорност на всеки мъж за собственото му здраве“, каза д-р Банковски. 

По време на събитието бе представен и специално заснетият видео клип с участието на посланиците на кампанията „Моето здраве е моя отговорност“.

През месец ноември той ще бъде излъчван на екраните на станциите на метрото в София, както и на екраните в чакалните на 13 лечебни заведения в София, Варна, Бургас, Пловдив, Плевен, Велико Търново, Стара Загора, Ямбол и Видин. Видеото ще бъде разпространявано и онлайн. Посланията на кампанията ще бъдат популяризирани чрез брандирани автобуси в София и Варна, билборди и метро пана.

Освен подкрепата на Столична община и „Метрополитен“ АД за излъчването на видеото в метрото, кампанията получи подкрепа и от летище София. Пътниците, преминаващи през аерогарата, ще видят в мъжките тоалетни разлепени стикери с информация за необходимостта от изследване на PSA за мъжете над 50 г. Зад кампанията застана и екипът на „Спортното шоу на Дарик“. През целия месец ноември водещите ще припомнят на огромната си мъжка аудитория за рака на простатата и възможността да проследяват състоянието си след 50-годишна възраст и само с едно кръвно изследване.