Как хормоните на стреса влияят върху затлъстяването

От stefi

Всички са чували, че съществува връзка между стреса и напълняването. Много хора напълняват, когато сменят работата, жилището, когато имат емоционални проблеми с партньора или с колегите, с близки и приятели. Стресът е навсякъде около нас и е трудно да го избегнем. В даден момент се оказваме с натрупани излишни килограми въпреки спазването на хранителен режим и старанието да се храним здравословно.

Как се случва това? Каква е връзката между стреса и напълняването?

Натрупването на стресови фактори в тялото повишава хроничния стрес. Тялото реагира на този вид дългосрочен стрес, като повишава нивата на хормона на стреса кортизол. Той е полезен и нужен на тялото за регулацията на редица процеси. Но когато се натрупа прекалено много и нивата му останат устойчиво високи, кортизолът причинява напълняване.

Проучване от 2016 година на австралийски учени, цитирани от healthdigest.com установява, че кортизолът стимулира апетита, което е част от причините стресът да кара повечето хора да се обръщат към комфортните храни, които успокояват нервната им система и им дават лъжливо усещане за щастие.

Друго проучване от 2015 година, публикувано в Biological Psychiatry установява, че консумираните калории при високи нива на кортизол е по-вероятно да бъдат складирани под формата на мазнини и мастна тъкан в областта на корема.

Кортизолът не е единственият хормон, който е свързан със стреса и който предизвиква напълняване. Инсулинът е другият такъв фактор, който се влияе от нивата на стрес.

Когато кортизолът е висок, секрецията на инсулин от панкреаса намалява. При някои хора не намалява, а чувствителността на клетките към инсулина се понижава, което е допълнителен фактор за влошаване усвояването на захарите и въглехидратите от организма. Влошената чувствителност на клетките към инсулина води до повишено тегло и повишен риск от диабет тип 2.

При нарушен глюкозен толеранс захарите в кръвта остават недобре обработени, което оказва влияние върху теглото и общото здравословно състояние. Стойностите на инсулина също остават високи, тъй като чувствителността на клетките към този хормон е намалена. Глюкозата не се използва за енергия по правилния начин и това е предпоставка за натрупване на излишно тегло и мастна тъкан.

Стресът влияе върху нивата на инсулина, като потиска неговата секреция или намалява чувствителността на клетките към него. Като добавите към това и похапването на нездравословни храни, наднорменото тегло е в кърпа вързано.

Стресът кара организма да складира приетите калории в резерв, което пък от своя страна увеличава секрецията на инсулин. Получава се порочен кръг, който води до рязко повишаване на теглото, особено около талията. С течение на времето може да се развие трайна инсулинова резистентност, която повишава риска от диабет тип 2.

Може да прочете още

Този уебсайт използва "бисквитки". Това се извършва с цел оптимална работа на сайта и събиране на информация за използването му от потребителите. Ние не събираме лични данни. Като изберете да приемете използването на "бисквитки", можем да компилираме статистика директно или чрез нашите партньори по време на Вашето посещение. За повече информация, вкл. как се откажете от използването на някои видове "бисквитки", моля, прочетете нашата Политика за бисквитките. Приемам Прочети още

Политика на бисквитки