Как да контролирате гестационния диабет

От CodeHealth
Необходимо е правилно хранене при повишени нива на кръвна захар по време на бременността

Бременността е колкото приятен и вълнуващ момент за една бъдеща майка, толкова и кризисен период, който крие своите рискове за здравето.
През бременността могат да се появят честите и характерни симптоми като гадене, замайване, повръщане през първия триместър, болки в гърба, газове, подуване на крайниците.
Но може да се появи и гестационен диабет, който най-често се отключва през втория или третия триместър.

Гестационният диабет представлява повишаване нивата на кръвната захар по време на бременността, който в повечето случаи отшумява след раждането, но може и да остане като трайно състояние.
Характеризира се с наддаване на тегло както на майката, така и на бебето. Жените с инсулинова резистентност и метаболитен синдром, както и тези с фамилна анамнеза, свързана с диабета, са в рискова група.

Гестационният диабет се контролира с медикаменти и специална диета.
Добрата новина е, че при упоритост и постоянство контролът може да стане и само с подходящата храна, стига наблюдаващият лекар да е съгласен.

Избирайте правилните въглехидрати
Не всички въглехидрати повишават еднакво кръвната захар и инсулина. Някои го правят по-драстично и рязко, други предполагат бавно разграждане и запазване на нивата на кръвната захар.

Сред подходящите въглехидрати при гестационен диабет са:
– пълнозърнести храни, овесени ядки, кафяв ориз, киноа;
– бобови растения;
– пълнозърнест хляб и паста;
– зеленчуци и плодове.

Премахнете продуктите с добавена захар 
Храните, които съдържат въглехидрати, но не и фибри, повишават рязко и многократно допустимите нива на глюкозата в кръвта. Това увеличава инсулиновата резистентност в организма и затруднява обработката на захарите и запазването на нивата на кръвната захар.

Избягвайте:
– газирани напитки;
– подсладени напитки;
– натурални сокове;
– бял хляб и паста;
– пакетирани храни с рафинирана захар и подсладители, печива;
– сладкиши и десерти.

Следете порциите си.
Дори когато ядете правилните въглехидрати, тяхното количество е от значение. Големината на порцията е от огромна важност, затова задължително похапването трябва да става на малки порции по няколко пъти на ден. Така се запазват нивата на кръвната захар. Организмът се предпазва от резки повишавания и спадове в показателите, които могат да окажат вредно влияние върху развитието на плода.

Леките закуски са препоръчителни. Продължителното гладуване е рисковано, тъй като предполага прекалено спадане на глюкозата в кръвта.

Винаги комбинирайте въглехидратите с протеини и мазнини 
Това правило важи не само при гестационен диабет, но и при диабет тип 1 и 2, метаболитен синдром и инсулинова резистентност. Здравословното хранене препоръчва внимателната комбинация на хранителните вещества, така че те да бъдат усвоени от организма по възможно най-добрия начин.

Подходящи протеини и мазнини: 
– постно месо като пилешко, говеждо, риба, яйца;
– кисело мляко, извара;
– ядки, семена;
– авокадо;
– зехтин.

Може да прочете още

Този уебсайт използва "бисквитки". Това се извършва с цел оптимална работа на сайта и събиране на информация за използването му от потребителите. Ние не събираме лични данни. Като изберете да приемете използването на "бисквитки", можем да компилираме статистика директно или чрез нашите партньори по време на Вашето посещение. За повече информация, вкл. как се откажете от използването на някои видове "бисквитки", моля, прочетете нашата Политика за бисквитките. Приемам Прочети още

Политика на бисквитки