Ферментирали храни и защо да ги консумираме

От CodeHealth
В днешната статия ще обърнем по-специално внимание на естествено ферментиралите храни, които са изключително полезни.

Какво представляват ферментиралите храни

Ферментиралите храни са преминали през процес на лактоферментация, при който естествените бактерии се хранят със захарта и нишестето в храната, създавайки млечна киселина. Този процес запазва храната и създава полезни ензими, витамини, Омега-3 мастни киселини и пробиотици. Естествената ферментация на храните запазва хранителните вещества.

Какви са ползите от консумацията на ферментирани храни

Ферментиралите храни са с ниско съдържание на захар и калории, но с високо съдържание на фибри. Освен това помагат за контролиране на нивата на кръвната захар и  намаляват и апетита. Консумацията на ферментирани храни, помага за намаляване на нивата на лошия холестерол. Добрите бактерии в тях, подпомагат превенцията срещу гъбични инфекции и инфекции на пикочните пътища, затлъстяване и дори диабет.

Помагат за по-лесно усвояване на храната

Пробиотичните храни също така помагат за възстановяване на баланса на чревната флора и намаляват риска от храносмилателни проблеми. Те облекчават симптомите на синдрома на раздразненото черво, както и храносмилателно разтройство. Ферментиралите храни са отразяват благоприятно при диария, подуване, газове и запек.

Подсилват имунната система

Ферментиралите храни съдържат много пробиотици и са отлични за поддържане на храносмилателната система в добро здраве, а тяхното консумиране подпомага по-бързото справяне с настинки и грип. Ферментиралите храни съдържат витамин С, желязо и цинк – хранителни вещества, които доказано допринасят за подсилване на имунната система.

Кои храни са ферментрали и какви са ползите от тях

Кисело мляко

Киселото мляко е най-консумираният ферментирал млечен продукт в България. Приемът на кисело мляко е свързан с по-добро здраве на чревната флора. При избор на кисело мляко, четете етикетите и избирайте кисело мляко с жива закваска. Ако спазвате постите или се храните само с растителна храна и се чудите как да си набавите от полезните бактерии, може да замените киселото мляко с някоя от растителните ферментирали храни, които сме посочили.

Кефир

Кефирът съдържа изобилие от полезни бактерии и консумацията му може да подобри и облекчи симптомите на диария и стомашен дискомофрт. Той е богат на минерали и витамини от групата В, както и витамин К.

Кисело зеле

Киселото зеле е с високо съдържание на фибри, витамин А, C, K и витамини от групата В. Добър източник на желязо, манган, натрий, магнезий и калций. Съдържанието на фибри и пробиотици в киселото зеле допринасят за поддържане на ниски нива на лошия холестерол. Тъй като киселото зеле е солено, внимавайте с количествата, които консумирате. Най-добрият вариант, е да си направите домашно, естествено ферментирало кисело зеле в буркан. Методът на приготвяне е изключително лесен и бърз. Вижте нашата рецепта за естествено ферментиралозеле в буркан >>.

Ябълков оцет

Ябълковият оцет е полезен и добавя страхотен кисел вкус към салатите. Богат е на антиоксиданти, понижава холестерола и подпомага в борбата с излишните килограми. Отново, най-добрият вариант е да си го приготвите сами в домашни условия.

Комбуча

Комбучата представлява ферментирал чай.  Процесът на ферментация я прави напитка богата на пробиотици. Консумацията и може да подобри цялостното здраве на червата. Този ферментирал чай е богат на антиоксиданти и много проучвания показват, че предпазва черния дроб от токсини.

Естествено ферментирали зеленчуци

Естествено ферментиралите зеленчуци освен, че са много вкусни, са богати на пробиотици. Възможно е да се ферментира почти всеки зеленчук, но най-популярните опции са – краставици, карфиол, моркови, репички, червени чушки и чесън. Въпреки че ферментиралите зеленчуци са богати на няколко полезни хранителни вещества, те често са с високо съдържание на натрий, затова препоръчваме да ги консумирате умерено.

Хляб с квас

Хлябът с квас  се приготвя с брашно, сол, вода и квасна култура. Дългият процес на ферменация при приготвянето му освобождава хранителни вещества като желязо, магнезий, фолиева киселина и витамини от групата В. Това позволява и по-лесното им обработване от организма. Освен това, хлябът с квас засища за по-дълъг период от време.

Източник: https://www.topforma.bg/

Може да прочете още

Този уебсайт използва "бисквитки". Това се извършва с цел оптимална работа на сайта и събиране на информация за използването му от потребителите. Ние не събираме лични данни. Като изберете да приемете използването на "бисквитки", можем да компилираме статистика директно или чрез нашите партньори по време на Вашето посещение. За повече информация, вкл. как се откажете от използването на някои видове "бисквитки", моля, прочетете нашата Политика за бисквитките. Приемам Прочети още

Политика на бисквитки