fbpx

Храни,които спомагат за синтеза на допамин

Допамин е хормонът,който ни помага да се усмихваме.Той участва в редица важни процеси в централната и периферна нервна система. Това, което го прави уникален, е начинът, по който ни кара да се чувстваме – еуфорични, усмихнати, балансирани. Според редица изследвания, допаминът играе и важна роля в редица психични процеси, заболявания, като депресия, шизофрения, зависимости. Ето защо е важно да не допускаме дефицит на този хормон.

Представяме ви 5 вкусни храни, които намаляват рискът от депресия.

 

Млечни храни
Ако са сред любимите ви, значи се грижите добре за вашите нива на допамин. Сирена, прясно, кисело мляко, скир… Сиренето например съдържа тирамин, който стимулира секрецията на допамин. Храните, съдържащи пробиотици, като кисело мляко, кефир, също повишават нивата на допамин. Разбира се, не бива да се прекалява с консумацията на сирена. Хапвайте умерено от тях.

Тъмен шоколад
Освен че можем да си го позволим по време на диета, черният шоколад с високо съдържание на какао, оказва се, има редица ползи за мозъчното здраве, смятат специалисти. Консумацията му повишава концентрацията, антиоксидантите в какаото намаляват риска от деменция, магнезият намалява нивата на тревожност и стрес, подобрява кръвния поток към мозъка, подобрява и настроението ни.

Ядки – сурови или печени, но без овкусители
Ядките са една от най-полезните храни, осигуряваща ни витамин Е, селен, магнезий, желязо, а и витамин В6. Витамин В6 има ключова роля в синтеза на допамин и серотонин. Когато в организма ни се наблюдава дефицит на витамина, тогава се увеличава рискът от депресия, промяна в настроенията, липса на тонус. Витаминът е важен и за добрия сън, намалява неразположенията свързани с месечния цикъл. Сред ядките, бадемите и орехите са най-богати на витамин В6. Бадемите съдържат и фолиева киселина, която също спомага за производството на допамин.

Плодове и зеленчуци
Няма как да не ги споменем, когато говорим за добро здраве и е важно да ги консумираме всеки ден. Учени смятат, че едни от най- полезните плодове и зеленчуци, които влияят благоприятно върху синтеза на допамин са спанак, авокадо, банани, портокали, ябълки, грах, домати и патладжани.

Омега-3 мастни киселини
Според някои западни проучвания, полезните мазнини, които се съдържат както в растителни, така и в животински хранителни източници, имат благоприятно влияние върху нашето настроение, спомагайки за баланса на нивата на допамина. Омега-3 допринасят и за подобряване на храносмилането, сърдечното здраве, мозъчната дейност, метаболизма. Може да си ги осигурите, консумирайки риба и морски дарове, ядки, яйца, семена от чиа и други.

BulgarianEnglish